Datasvar.no benytter informasjonskapsler.

Les mer

OK

Fakta om informasjonskapsler (Cookies)

Datasvar.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. En informasjonskapsel (cookie) er en liten tekstfil som lastes ned og lagres på brukerens datamaskin når han åpner en nettside. Informasjonskapselen brukes for eksempel til å lagre innloggingsdetaljer, huske handlekurv i nettbutikken eller registrere hvor brukeren beveger seg på nettstedet.

 

Informasjonskapsler kan være nyttige både for eieren og brukeren av en nettside. Eieren av nettsiden kan tilpasse tjenesten ut fra informasjonen som lagres. For brukeren kan besøk på nettsiden oppleves mer brukervennlig og tilpasset.

I den reviderte ekomloven av 1. juli 2013, er det skjerpet krav til informasjon og samtykke ved bruk av informasjonskapsler.

I tillegg til den nyttige bruken av cookies, finnes det dessverre informasjonskapsler som installerer seg på maskinen og registrerer informasjon som kan brukes for eksempel til svindel, og for å fremme avsenderens interesser. Informasjonskapslene arbeider ofte uten at brukeren er klar over det.

Endringene i ekomloven skal gi brukerne bedre kontroll over personopplysningene sine og styrke personvernet gjennom å beskytte brukerens PC, nettbrett og mobiltelefon samt informasjonen som lagres på disse.

Krav om 2-faktor på Microsoft tjenester

Microsoft har innført krav om 2-faktor autentisering (MFA ) ved pålogging på sine tjenester fra dato 01.08.2019.

Dette betyr at du som bruker kan bli bedt om å bruke din telefon ved pålogging eller bruk av Microsoft sine tjenester (som feks. Office365) dersom du fra før ikke benytter dette.

 

Hva må du som bruker gjøre:
I første omgang trenger du ikke å foreta deg noe. En melding vil bli gitt til deg som bruker hvor systemet vil be deg om å registrere ditt telefonnummer for SMS verifisering eller en annen metode. Bruker du allerede 2-faktor autentisering vil du ikke få beskjed og trenger da ikke å foreta deg noe.

 

Mer informasjon :
Ved pålogging på https://portal.office.com vil du bli veiledet til aktivering, og fra 14 august blir dette påkrevd før du kan logge på.

 

Brukere du andre e-post klienter enn Outlook, kan det bli nødvendig å lage app passord for at de skal fungere videre.
Eksempel på systemer som kan slutte å virke er Skrivere med skanner, og regnskapssystemer som sender eller mottar e-post.

 

Ønsker dere hjelp med oppsett av dette ta kontakt med oss.