Microsoft har innført krav om 2-faktor autentisering (MFA ) ved pålogging på sine tjenester fra dato 01.08.2019.
Dette betyr at du som bruker kan bli bedt om å bruke din telefon ved pålogging eller bruk av Microsoft sine tjenester (som feks. Office365) dersom du fra før ikke benytter dette.
Hva må du som bruker gjøre:
I første omgang trenger du ikke å foreta deg noe. En melding vil bli gitt til deg som bruker hvor systemet vil be deg om å registrere ditt telefonnummer for SMS verifisering eller en annen metode. Bruker du allerede 2-faktor autentisering vil du ikke få beskjed og trenger da ikke å foreta deg noe.
Mer informasjon :
Ved pålogging på https://portal.office.com vil du bli veiledet til aktivering, og fra 14 august blir dette påkrevd før du kan logge på.
Brukere du andre e-post klienter enn Outlook, kan det bli nødvendig å lage app passord for at de skal fungere videre.
Eksempel på systemer som kan slutte å virke er Skrivere med skanner, og regnskapssystemer som sender eller mottar e-post.
Ønsker dere hjelp med oppsett av dette ta kontakt med oss.